Thursday, July 01, 2010

First Day TSAHM

First day on my tenure as TSAHM.

Zarid text-ed me after lunch, just asking if I had done anything from my list for the day. I told her earlier, although I am staying home for a while and has no idea what to venture into (yet), I already have a set of KPI's to fulfill. Obvioualy I've been working for a little bit too long eh?

Staying home doesn't mean I can get up when the sun is up. Some routines take their place as usual. I don't want go around buying groceries in baju kelawar or smelling onions when Tebby gets back from work. Jangan lah sampai ke tahap tu. Got up, dressed decently for outdoor activities (since my to-do list was expected to end quite late today), sent-off Kakak to school. She was having a school trip to Petrosains and Aquaria and has to be in school at 7.00 am. En route back home, singgah beli breakfast (tho I woke up early, it was not early enough for me to prepare brekkie).

Tebby asked me to go shopping today (percayakahh??). Iman will be starting his short term in Dyslexia Center Ampang Hilir this coming Monday and he needs white shoes, socks, track-bottoms, school bag and the likes. But first we went to pick-up Iman's final payment advise from Atfal then headed to Econsave for Ummi's jamu supply. The girl manning the outlet tanya how old is Iman. I said coming to 6. She said besarnya dia. Iman pulak terus tarik baju tunjuk perut.. Tengok perut saya. Besar kan? Then Jusco. Belum apa-apa, sampai kat Jusco aje, dia dah tarik masuk Speedy for additional dose of Utraman CD. Abah kata Iman boleh beli 2. Is it? He got two anyway. Shopping dengan Iman, jadi lambat dari sepatutnya. He kept on going here and there. Iman tengok kejap aje Ummi. Then, Iman rasa nak pegi sana kejap, tengok khemah. Tension acik okay. In short, selepas menahan sabar, I got all that he needs. And 2 wedges for Kakak as well. Dia sangat suka sampai simpan selipar tu dalam almari baju, boleh?


alat bantuan untuk membeli belah.. on top of the ones from Tebby.


tak banyak kan.. sikit jer


one of the 2 pairs. another pair is in pink


Petang tu pick up Kakak from sekolah after her trip and prepared Mee Soup for dinner. So, that was about it lah, my first day.

Before I doze off, two things I want to share here.

First, I bought a digital weighing machine from Fitness First (while I was at it, Iman happily tried on few exercise machine) and (for tracking purpose) my current weight is, taaaraaaa...


masih ringan kan?

I am within normal BMI. I have 7kgs more before I hit fat range. Iman is 25kg, Kakak is 32. Tebby? Mungkin dia lebih suka kalau dirahsiakan heh heh.

Secondly, remember this? Glad and proud to say, my dandruff problem is officially gone. Yes gone. Setelah mencuba bermacam-macam syampoo, dari yang murah sampai ke mahal, akhirnya En Bawang inilah menyelesaikannya (dengan izin Allah of course). Actually my problem was dandruff AND rambut gugur. Now I'm trying out another type of En Bawang to lessen my rambut gugur pulak. Oh ya, I also got this Minyak Cem Ceman Murni as 'pemerap' rambut before shampooing. Complicated huh? I'll be telling the output later, no worries.




aritu bawang kelabu, sekarang bawang hitam pulak

7 comments:

Farra Da Smiley said...

nak bawang gak!!! sy n hubby ada masalah dandruff yg kronik! kat mana nak dpt bawangggg?????

ummi said...

Farra ~ kat most farmasi ada. yg ni akak beli kat caring. sebelum ni kat watson. try la... selesai masalah akak bertahun2 tu..

blogadmin said...

nak cari bawang jugaklah...untuk si suami.Saya so far ok je la rambutnya.

But if guys kan..kesian bila saat tergaru2x tuh...kalo pakai baju gelap sikit habis jadik putih...

ari tu dah bgtau sang suami...dia tak caye..bleh dia kate busuk bau rambut nanti...apelaaa syampoo buat dari bawang....hahahaha

tho dh bgtau jgak namanya aje bawang....hehehe

(tu la masalah ngan orang yg susah nak try benda baru)

ummi said...

hanis ~ takde bau bawang laaaa. namanya Ba Wang sebenarnya. cuma ada bau2an ala2 herba cina sikit tp very mild. try lah. my hasben pon cam gtu gak. he always has an opinion even before trying. pastu akak suh dia cek dandruff akak, baru dia cam ter'buy' over sikit heh heh. i already bought one for him (married but we use different bathrooms, taktau lah ngapa)

K.Lela said...

Cam seronok je first day awak!! Macam2 boleh buat , takyah nak fikir2 pasal ofis!

sikulat said...

ha laa.. saya dah berapa kali nak pi cari bawang kat tesco.. mase tanak beli bersepah aje nampak.. time nak beli.. dah 2 kali dah tapi sekotak pun takde.. ulalala..

macam nak try gak.. utk rambut gugur deh..

ummi said...

K Lela ~ actually, just normal routine things, just that tak payah worry about esok nak kena p kerja, tu yang jadi indah tu heh heh

smah ~ owh? utk rambut gugur blom buleh review, baru pakai 2-3 kali jer. hemm... masa akak beli tu, siap ada botol saiz gajah lagi.. kalau rambut sikit cam akak nih, mau 2 tahun pakai!