Thursday, September 10, 2009

5 Yo (Hijr)

Iman, at 15months


Hari ini Iman genap 5 tahun (hijrah). Dia lahir 20 Ramadhan 1425H, di Ampang Puteri dengan berat 3.3kg, disambut oleh Tan Sri Datuk Dr Jemilah Mahmood dan keesokan harinya dikhatankan oleh arwahnya Dr Amin Tai.

Dia sudah bercakap! For those yang mengikuti perkembangan Iman, ingatkah saat-saat saya dimaklumkan oleh Dr Nasir supaya 'do something' about it(him not able to oral-communicate at 3yo++)? Bermula dengan pertemuan dengan Dr Aminudin Saim, ENT Specialist di APSH (baca di sini), seterusnya melalui hearing test (baca di sini). Dia disahkan tidak mempunya apa-apa masalah pendengaran.

Bacakan semula harapan (di sini) demi harapan (di sini) saya letakkan pada dia.

Setelah diagnosis di lakukan, Iman disahkan ADHD (baca sini). Diikuti dengan sesi terapi (speech dan occupational) yang pertama di GIMC (cerita di sini) dan kemudiannya sesi-sesi susulan. Di pendekkan cerita, sudah hampir setahun.

Dia sudah boleh bercerita walau kadang-kadang ayatnya tergantung-gantung. Contohnya, kawan Iman nangis, mak pegi ofis, dia nak ikut. Atau, relating a scene from a cartoon show, dia lari, monster buruk. At times dia mengejutkan saya dengan versi Bahasa Inggerisnya.

Waticit (what is it)
Wotet (what is that)
atau
Come back here (this one quite clear)


Dulu saya selalu tertanya-tanya apa itu unconditional love. Bila saya tahu maknanya, saya wonder apakah saya mampu untuk tidak meletakkan sempadan itu. Thru Iman, I know I can.




2 comments:

Asu Bahiyah said...

happy birthday Iman....semoga dia akan sentiasa membahagiakan kedua-dua ibu bapanya...amin

Anonymous said...

dah besar dah..happy belated birthday to iman..moga menjadi anak yg soleh dan berjaya


Tmunduk