Friday, November 06, 2009

Kempen Minum Air

i wish.. *eyes roll*

If you wanna puke, go on.

I'm not done with my beauty and health regime. I am not at all a head-turner, in actual fact. Unless I call up from behind la kan. But why let you ordinary-self be more and more ordinary?

I remember my ex-boss said that there's no one extraordinary. It's just ordinary people, doing ordinary things, extraordinarily.

Ahh... makcik dah start merepek kan. Blame it on the rain semalam. Kena hujan, acik sakit kepala okay.



This, is what I've been diciplining myself with. I drink at least 1.5l of plain water a day. Sugary, caffeined, tea, coffee included, that would be around 2l a day.

I got meself a water bottle with 1.5l capacity and make sure i finished them all by noon. Since I still have my Teh Herbanika which I purchased during my short miscarriage confinement (or is it my maternity confinement way back in 2008? hmmm....), I brew a sachet each day and gulp down a mugful. See that blue mug? (mug ke tu, or is it tumbler?). Itulah bekas yang jadi mangsa merendam teh ku itu. Kalau anda anti jamu, harus lah jangan berani-berani cium mug tu. I usually drink a lot before noon and slowly decrease my intake noon onwards. Nanti nak balik naik keta nak terkucil susah taww. Kena pulak jalan jem. But always take opportunity kawan-kawan. Ever heard of kegel exercise? Go google.

Make it a routine kawan-kawan. Each morning, letak beg, on kan my lappy, terus isi air dalam bekas-bekas ku itu. Then it will become a habit you cannot do without. Like wearing your watch or spraying perfume each time after bath (sound like me, no?) When I attended Dale Cargenie few years back, we were taught 'practice makes permanent'.

Kalau depa caj air kat ofis ni, memang le daku yang bil paling tinggi. There's an after-effect as well, bil air dengan tisu kat ladies pun ku akan jadi juara he he.

10 comments:

y@tipruzz said...

aduss syabas!
saya practise time kes warded lama dulu jek, tu pon sbb surgeon yg suruh. Blk umah terus maleh sbb kes maleh pi toilet byk kali isk isk

Anonymous said...

As for myself, if at office I can minum 1 whole jug plain water. tapi bile during weekend, payah betul nak minum. tapi its good attitude to minum air.

SITI

ME said...

Me, in chinese co office, mmg fenomena biasa ambik plain water kat pantry, but me ambik warm water masuk my 1l tumbler morning & lepas lunch 1l. My colleague ada yg pakai 3l tumbler pun ada.

Ira said...

kak mon.. betullah..
saya pun kalo weekend mmg payah nak follow.. kat opis mmg cemerlang..

ummi said...

yati ~ kalau surgeon suruh tu, lagi lahhh kena minum air banyak.. ala toilet dalam rumah je kan... free je nak masuk.

siti ~ kat rumah byk sidetrack kan. each time ke dapur tu, cuba minum se mug air. *nampak sgt suka masuk dapur* he he

sis ME ~ depa kan biasa le bawak botol air besar2 ke ofis. my fren kat ofis pun during office hr, nak habiskan 1 botol kecik mineral water tu pun payah. ye lah, tak biasakan but i believe we have to start somewhere. plus, i am consuming jamu. kena minum byk air.

ummi said...

ira ~ esp bf mothers. kalau badan sendiri tak cukup air, cemana nak produce susu masyuk2 kan..

myza said...

tried to follow u sis..tumbler ku juga berwarna biru 800 ml..itupun x habis, siap bole carry next day tuh..waduhh :(

ummi said...

myza ~ alaaaa... air free jekkk... bukannya jauh sgt pun nak amik air atau nak ke bilik air nunnnn...

Zuraimah Ismail said...

bagusnyeeeeeeeeeeeeeeee...saya lately ni mcm kurang minum....then serve myself la lepas tu kene ulser...huhuhuhy

ummi said...

CT ~ ha tu lah kan. perasan tak kalo p klinik sbb tak sihat, dr mesti pesan suruh minum plain water banyak2 kan. nway, get well to you.