Saturday, December 19, 2009

A Date With Pakcik Weng Soon

Sebetulnya hari ini saya ada date dengan Pakcik Weng Soon. Mesin jahit saya mogok. Mogok bukan sebab apa, sebab dah lama tak pakai. Talinya mereput. Kalau nak ikutkan mungkin lebih murah kalau saya bawa mesin nan seketul tu ke kedai Singer untuk diservice kan, sebab saya punya tu jenis desktop (mesin jahit pon desktop dek non oii), makanya buleh diangkut-angkut ke sana sini. Tebby belum balik, maknanya saya kena bawak sendiri. Kalau saya bergerak, alamatnya 3 henbeg saya tu mesti nak ikut punya. Kalau bawak depa, alamatnya mesin tah ke mana, saya tah ke mana.


Jadinya.. Pakcik Weng Soon then. Adoiiyaaiii pakcik ni, cakap cam keretapi laju. Sampai saya tak faham ulas butir. The geistnya (saya rasalah..) ialah mesin dulu-dulu mahal tapi tahan lama, mesin sekarang murah tapi cepat rosak. Ini termasuklah gunting, jarum dan ntah apa-apa lagi dah. Dah Pakcik tu ada datang rumah kan, terus saja diservis tip top punya. Ganti tali luar sama tali dalam. Pastu minyak-minyakkan semua tempat yang patut. Saya pon tak tau mana yang patut kena minyak sebenarnya. Kalau Pakcik Weng Soon tipu saya, nasiblahhh labuu!!


Dia punya kempen suruh saya ganti desktop saya nih dengan kaki mesin sendiri. Takyah bubuh atas meja. Ayo uncle, banyak le duit nak membuatnya. Tapi... saya terpengaruh jugak lalu membeli gunting cap Singer dengan jarum mesin no 13. Dia bagi free satu sekoci sama gunting benang (hak macam kacip tu ha) dengan jarum jahit getah. Kempen Pakcik, jangan tak kempen. Pastu dia tempek dia punya kontek kat mesin saya. Haihh... kasi free sambil tampal iklan kat reta saya tu...



Lepas tu laju je lah projek saya. Bukan besar-besaran pon, setakat pendekkan kain sekolah si Kakak, jahit kain batik, memisahkan lapisan quilt cover lalu menjahitnya jadi dua selimut. Saya ada 4 quilt cover tapi semua buat selimut je, pesen anak-beranak panas manjang, alamatnya kalau pakai quilt, mau basah dek peluh. Berjaga-jagalah quilt cover yang 3 lai tu, sikit hari lagi saya bedahkan jadi 2 lai selimut he he.

Apapun, kredit to suami saya yang telah belanja mesin ni beberapa tahun lalu.. Thanks Yang.

No comments: