Wednesday, July 29, 2009

Bentankah Daku?

Owh... saya sudah naik bentan. Kawan-kawan kata saya tak rest. Betul. Saya mengaku. Saya drive setiap hari jemput Iman dari taska. Selang sehari lepas ERPOC, saya dah drive. Selain itu, saya jugak mengintai Kakak pegi dan balik sekolah naik van di samping aktiviti saya pergi membeli ikan atau kuih di kedai.

2-3 hari lepas kaki dan tangan saya naik kebas. Semalam was the worst sampai saya telan painkiller. Waktu Maghrib saya seram sejuk. Badan rasa berat, tak selesa. Kepala sakit dan pusing. Perut kembung. Sepanjang selepas ERPOC, saya cuma lumurkan badan dengan Minyak Herbanika dan elakkan makanan berangin, sejuk dan gatal. Itu saja. Saya tak makan jamu, saya tak bertungku. Saya pakai stokin dan kadang-kadang cardigan kecik saya tu.

Semalam saya pesan En Tebby tolong belikan saya jamu Phytonatal tapi dia tak sempat. Lepas buat pesanan, saya teringat Nona Roguy ada website untuk kita order online. Saya pun pesan 6 barang
1. Lawas Angin
2. Lawas Segar
3. Akar Herbanika
4. Phytox
5. Madu Nona Harmonis
6. xxx (ini ubat *ehem-ehem*)
Semuanya RM341.00. Barangnya pun dah sampai.... taaaadaaaaaa.......



Sekarang saya sedang cuba ingat-ingatkan kat mana batu tungku dengan barut saya. I think have to lah kalau nak segar semula. Ada sesiapa pernah cuba tungku moden? Yang guna letrik tu? Saya memang malas nak bakar-bakar tungku ni. Pastu kena cari daun buat alas. Kalau idak, mau hangus kain balut tungku! I knowlah... pernah jadi peristiwa tungku terbakar tu! Satu lagi sapa pernah cuba bengkung moden? Ni main zap-on je. Takyah tarik2 tali. Kalau ada saranan, pendapat, pengalaman, tolong share di ruangan komen ye.

Oh ya. Tadi saya dah buat Jus Pegaga. Blend aje dengan akar-akarnya. Campur garam kasar jantan. Tahh... saya nengok tak boleh beza jantinanya jadi main letak aje 5-6 ketul yang besar-besar. Lepas ni buleh cuba dengan madu atau kurma pulak.

Harapan saya.... semoga saya segar kembali. Perut saya kempis macam 9 tahun lepas dan jangan le azam saya ni hangat-hangat chicken poop aje...


6 comments:

y@tipruzz said...

rehat bebyk ok. saya dulu 2-3 hari pas D&C kena balik kelantan, nenek tetiba sakit tenat. Mak plak takde bercutian di bandung & unreachable, panik giler bila org kg tepon...tak pk ape terus la blk naik keta plak tuh..penat giler. Blk from kelantan terus pi klas mba on weekend. Mmg penat & tade pantang langsung..no stockin, no jamu whatsoever. Terus lupa kesedihan diri sendiri bila dah panik gitu.

ummi said...

tu pasal la akak pulun pi ngemas lemari tu. nak distract dari kesedihan.

Farra Da Smiley said...

fuyo...NR lg tuh...tungku moden tu? sy tak minat sgt la..

wah minum jus pegaga..elok sgt tuh..awet muda lg kak tie..take care

ummi said...

farra ~ dah ada bibik ni, ada masa lapang sikit. btw, tadi akak guna hampasnya buat scrub badan sama masker muka. campur dgn olive oil sikit. know what... my black head hilang... acik sukerrr

Ummu Auni said...

kak tie, kalau nak beli nona roguy, pakai kad saya boleh. dapat member's price ok? :D

ummi said...

aini ~ akak order online jek. dpt murah jugak tp i dun know how murah it is lah kan. kes desperado.