Wednesday, June 03, 2009

Makang Celuk Tepong di Seberang Takir

Kalau kami balik Terengganu, lawatan sambil makan ke gerai Mat Nor di Seberang Takir memang masuk agenda. Seawal kami kawin, belum discover lagi tempat ni. Only a few years back ipar-ipar saya dok kempen kelazatannya makan kat situ. Ini bermakna dah beberapa tahun jugak kami dok melawat gerai Mat Nor ni kalau balik kampung. Keluarga sebelah suami saya memang suka cari tempat makan dan suka makan. Bab ni saya dah conform dengan diorang sebab saya sendiri dah jadi suka makan.


Kedai Mat Nor ni sempoiiiii lah sangat. Don't expect something lavish. Proper gerai is not even close. It's just a worn-out old wooden hut dekat tepi jalan seberang dari pantai. In fact ada sebahagian dari meja-meja cuma kitar-semula cable-roll (ala,... yang jadi tempat penggulung kabel TNB tu). Bayangkan dalam panas-panas petang tu, hirup ABC atau teh O beng lima (terjemah ke bahasa KL - teh O ais limau) sambil angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Heaven. Saya belum cerita pasal makanan lagi tu!


Kat sini yang femesnya ialah celup-celup tepung seafood. My feveret is sotong. Next in line is udang. For Tebby, ikan kembung inlcuded. Ikan kembung bukan saiz kecik-kecik ye kawan-kawan. Ini yang kita guna buat lauk makan sama nasi tu. I found it a bit weird in the beginning but am getting the hook of it already by now. Sotong pun saiz besar-besar tu. Kadang-kadang kena tunggu dengan penyepit kat tangan sementara Mat Nor & The Geng tengah menggoreng. Angkat aje, silalah berjuang dengan penyepit masing-masing! Jangan risau hangat-hangat tu... gunting disediakan untuk tujuan memotong.


Selain celup-celup tepung tu, ada jugak dijual mee goreng. Iman habis sepinggan. ABC so-so saja pada perasaan tekak saya ni. Tapi Teh O Beng Lima dia, memang power dan sangat sedap. Kalau nak buat ranking Teh O Beng Lima saya pernah minum, teh Mat Nor ni menduduki tangga teratas carta.


Last kami ke Kedai Mat Nor ni, bukan aje angin sepoi-sepoi bahasa, malah ribut dan hujan lebat. Memandangkan kedai ni di bawah lereng bukit, makanya melimpah le air hujan ke masuk ke gerai. Rain or shine, acara tetap diteruskan. Masing-masing gulung kaki seluar dan teruskan acara. Bukan kami saja tau, jiran-jiran meja lain pun sama.



Kalau tanya arah, memang saya fail. In fact nak ke Pasar Payang dari rumah inlaws saya pun saya tak pass lagi, let alone ke Seberang Takir ni.


Let's savor some photos u olsss.



udang. di kejauhan sana keropok lekor.

udang tinggal 2 ekor. keropok tinggal 1.


fil saya sedang menggunting sutong


nampak tak org pegang cangkul tu?
tu la Mat Nor, tokei kedai ni.
sedang gigih cuba meminimakan air yang melimpah masuk.


banjir!


the aftermath. semuanya tak sampai RM50 pon ye kawan-kawan...



8 comments:

Ummu Auni said...

huh, terlir!!

p/s saya jadi follower akak pun tak nampak blog ni selalu berupdate
adeh! salah link kah?

ummi said...

aini ~ akak pon teringat2 kelazatannya he he

ps akak selalu buat entry backdated. kalau ada masa baru tulis. nak bc blog awak juga... lester88@streamyx.com

Ummu Auni said...

haah la, patut pun dlm blog list selalu tak nampak. hahaha. tak perasan pun tarikh tu

oren said...

kedai dia mmg la sempoi kan...

tak pernah sampai sana pung!

ummi said...

aini ~ ni pun ada 2-3 lagi entry tertunda he he

oren ~ mmg sgt sempoi. dari 1st time kami dtg sampai ke hari tu, gtu la rupanya

Farra Da Smiley said...

akak, again u make me terliur! kopok kering sy ada lg shelly belikan dulu..sesapa gi ganu lgi belikan I kopok lekor tauu ihiks

ummi said...

farra ~ lenkali kalo blk nanti insyaAllah akak belikan.

kaezrin said...

mmg ok...hebat kedai ni..saya sokmo makan sini jugaaaaa