Thursday, February 10, 2011

Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain?



Buku ini telah lama dibeli. Sekitar Februari 2010. Harganya RM24.50. Baru beberapa hari lepas terdetik untuk membaca.

Selesai membaca Kembara Atiq Wazif semalam. Saya dapat rasakan saudara Hasan Suyut menulis buku ini dari lubuk hatinya (bak lirik lagu dendangan Search.. lubuk hati yang paling dalam). Sangat mengesankan dan saya amat mengesyorkan anda semua membacanya, tak kiralah anda punya anak istimiwa ataupun tidak.

Buku berkisar tentang kehidupan sebuah keluarga yang mana salah seorangnya anak istimewa. Walaupun berkisah tentang kesusahan, kepayahan yang terpaksa dilalui demi Atiq Wazif, buku ini ditulis dengan nada santai, ada kalanya lucu. Begitulah, kalau hati sudah redha dengan dugaan Allah, sudah mampu berlapang dada, semuanya akan lebih mudah dan.

Jauh kembara Atiq Wazif. Di negara bertuah sendiri, ke China dan akhirnya ke Florida seterusnya terus menetap di sana. Ada beberapa tempat lain yang turut dilawati untuk rawatan Atiq Wazif tapi yang dihuraikan dengan panjang ialah China dan Florida.

Bacalah. Pasti anda insaf dan bersyukur dengan apa yang ada.




Dan sekarang saya sedang membaca buku ini, Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain tulisan Afareez Abd Razak Al-Hafiz. Sebagai seorang yang cetek ilmu sejarah-sejarah dan tokoh-tokoh islam, saya sedikit terkeliru dan kadang-kadang terpaksa membelek mukasurat-mukasurat sebelumnya untuk lebih faham. Tidak boleh mengomel panjang sebab belum pun sampai 100 mukasurat yang saya baca!



2 comments:

Ummu Auni said...

buku tu saya baca pun, banyak terbelit2. history is not my cup of tea, i guess

ummi said...

aini ~ it'd help kalau each time the author includekan family tree chart kot. baru senang nak faham kl ada visual.