Friday, December 29, 2006

kenangan dan impian

Today is the last working day for 2006. For me, it was yesterday. Hari ni UL, sakit belakang lah pulak. Saya pulak, aktiviti kat rumah ni, samada I do something or I sleep. Unlike the rest of the household, I don’t watch TV that much. Maybe cerita House or a few programmes from Ch 11 kot. Senang cerita, tanpa TV, hidupku taklah miserable mana.

I’ve lined up a to-do list for today. Taktaulah berdaya ke tidak. Kain dah soak dalam washing-machine. Pastu nak kemas wardrobe and get rid of things yang dah tak pakai tu. Same goes with the kids’ wardrobe. Banyak sangat baju yang dah tak muat. Kakak pun komplen baju dia nampak pusat. Alhamdulillah,.. kalau dia ada perasaan malu sebegitu. Pastu nak kemas cabinet dapur. And before the kids balik petang karang, I need to wash the toilets, sapu dan mop lantai. Beg balik kampong tak boleh kemas lagi. Kena tunggu Kakak sebab dia dah kata nak tolong. Kalau dia balik, beg dah siap pack, alamatnya panjanglah muncung tu nanti. Oh, kena pegi shopping sikit. Bekal buah-buahan anak-anak, bekal esok, diapers dan susu Iman.

Speaking about Iman, semalam dia pulak menunjukkan bakat seni lukisan. Dulu kakak dah conteng dinding (newly painted masa tu, mind you) dengan crayon kaler oren. 4 tahun kemudian (which was semalam), adiknya pulak conteng other part of dinding dengan crayon jugak. Kali ni kaler purple (zarid, akak kan takut nak play around with colors.. budak2 ni yang tolong tambah kaler kat rumah ni ha). I’ve tried to remove those scribbles. Dengan catnya sekali terkopek. Dengan perasaan yang agak bengang (sabar… sabar… anak-anak itu anakku jua. Mereka hanya ingin mencuba…), cari kat internet petua. Katanya tekap tisu dapur kat tempat contengan. Pastu iron dengan seterika panas so the crayon would melt and be absorbed by the tissue. Residual tu, boleh lap guna soda bikarbonat (yang guna buat kek tu kan?)

Esok, we’ll be going east balik kampong. Syok. Ada org jadi pelik kenapa saya excited nak balik rumah inlaws. I guess after 6 tahun kawin, tak kisah dah nak balik mana pun, janji fair to both side of parents. Adik-beradik mdh semua perempuan, selain dia. So maybe fakta tu membantu saya. Selain kami berkongi minat yang sama – makan!

So, 2006 bakal meninggalkan kita. Bagi saya, 2006 merupakan tahun yang lebih baik dari 2005. 2005 banyak kisah duka, penuh emosi dan tekanan. 2006, walaupun 6 kali kami berhimpun di APSH dan setiap bulan pasti ada trip ke sana, hati saya lebih senang. Mungkin sebab Iman dah kurang menangis (saya lagi tahan dia membuas daripada dia menangis). Antara yang manis 2006, kami akhirnya honeymoon after 6 years of marriage and 2 kids. And awal tahun, Iman mula menapak langkah2 pertama. Pertengahannya pula, dia mula memanggil saya ‘oooommmiii’. Si kakak pula menunjukkan sifat lebih matang. Lebih bertanggungjawab, lebih toleransi, banyak membantu kerjarumah selain memberikan saya ‘home spa’ dengan ‘kiddy massage’ nya! Ummmm… dengan hanya menulis ini, saya rasa airmata bergenang. Bahagianya saya. Cerita dengan suami pula, tak perlulah panjang lebar. 18sx dan 18sg pula nanti! Setelah lebih 6 tahun, bermacam-macam kami kongsi, hatta pin tudung saya pun dipinjamnya to remove something that got stuck in between his teeth! Kami juga berkongsi berusgigi, boxer short. Tidur sebantal bila anak-anak ‘merampas’ semua bantal yang ada, makan sepinggan, minum secawan. Betul, kalau ada yang terserempak kami waktu pagi bersarapan, cuma ada satu pinggan dan 2 sudu. Bagi saya itu tak pelik, ia dah menjadi kebiasaan kami. In fact di rumah, nasi goring atau mee goring akan dihidangkan dalam satu pinggan besar dan kami makan secara berjemaah dengan anak-anak!

Tahun 2007 yang bakal menjelma tak lama lagi, saya berharap akan dapat menyempurnakan impian-impian saya. Mungkin 2007 nanti saya akan mempunyai sebuah kereta kecik saya sendiri dan saya akan berjaya memandu dengan jayanya di KL. Saya mahu lebih berjimat cermat. Saya berdoa keluarga saya sentiasa sihat-sihat saja. Saya juga memohon Allah kurniakan kekuatan kepada saya dalam dunia pekerjaan atau memudahkan ruang untuk saya berpindah ke bahagian lain pula. Apa-apa pun yang bakal berlaku, saya pasti Allah merancang yang terbaik untuk kita, walau seteruk mana sekalipun ia kelihatan. Oh, saya juga teringin sangat nak tengok lama saya menghijau dengan rumput dan berlanskap sederhana tapi menarik.

Ops, washing machine dah siap memutar kain.

Selamat Eidul Adha.
Selamat Tahun Baru 2007.
Selamat Membayar Harga Tol Baru juga!


12 comments:

Anonymous said...

Insya Allah, moga diberkati dan berjaya mencapai hajat & impian akak utk next year planner.

Salam Eidul Adha utk akak sefamili.. & salam new year juga.. Moga tahun depan lebih baik dari tahun ini.. yahh!

Anonymous said...

Salam Aidil Adha and Happy New Year buat K Tie sekeluarga...

Syikin said...

salam,

mula2, salam eid adha utk ummi sekeluarga

alhamdulillah, kakak dah start sensitif dgn auratnya. baguslah.

samalah dngn alia saya, dah warisi contengan dinding sekarang hehe.
tq petua tu ya.

yap, betul soda bikarbonat buat kuih or kek tu

oh, tak kisahlah balik rmh inlaws pun, yg penting kita bahagia sbb mereka senang dgn kitakan.mmg keluarga suami no. 1 bila kita dah berkahwin.

suka saya baca part perkongsian ummi n ur asben. moga ia berkekalan sepanjang hayat kalian n bersambung kebahagiaan ini di syurga nanti

ttg anak2 tak sihat tu, ia adalah ujian. InsyaAllah, banyak pahala ummi tu. husna saya, lately ni suka tolong cari rambut gatal hehe.

moga semua hajat ummi utk tahun 2007 esp. miliki keta tu akan tercapai..amin.

Ajzie said...

salam adiladha dan selamat tahun baru buat ummi dan keluarga.
Moga hari2 yg mendatang akan lebih bermakna...

NeroEcha said...

Salam Aidiladha n Selamat Tahun Baru....byk nye kenangan indah kak ditahun 2006 kan..saya pun byk kenangan indah kak...seronok baca perkongsian kak n suami..romantik gitu keep it up ye kak..semoga family kak happy sentiasa ...

asmasalleh said...

amboi.. lama btul cuti.. bile nak mai ofis nih?

ilsa said...

hehe..lama ek cuti?

anyways-- semoga tercapai hajat2 ummi tu!

p/s- kongsi boxer shorts? :D saya masa pregnant ada jugak mintak hubby sebab nampak selesa.. hahaha

ummi said...

siku|at ~ insyaAllah. semoga impian anda untuk ehem ehem juga akan berjaya

mcatz ~ thanks. and same to you.

syikin ~ begitulah adat orang berumahtangga. tapi family kami sendiri heran bila saya kongsi makan sepinggan dengan suami.

ajzie ~ thanks. semoga azjie pun akan dapat 2007 yang penuh makna

nero ~ tambah2 lagi bila ada sikecik, lagilah seronok bercerita dan hidup lebih pengisian

siku|at ~ best.. best cuti lama. kalau ikutkan hati.... (ayatnya sambung sendiri yek)..

NeroEcha said...

Kak Ummi..nak tanya le saya dah try receipe wedges kak tu tapi tak menjadi le kak..camne ekk..tlg ajar kak..ym me at nero_md or leave msg at my blog

ummi said...

ilsa ~ when it fits me, i know for sure i need to trim up perut

nero ~ alamak, susah nak komen sbb tak nampak hasilnya. boleh tau camne rupabentuknya or describelah skit canne hasilnya. biasanya kitorang buat menjadi sikit.

Anonymous said...

akak, semoga mencapai segala impian akak utk 2007..

ummi said...

julie ~ harap2 begitulah. paling penting, mintak2 trip ke spital tu dapat dikurangkan..