Wednesday, September 05, 2012

of Being Worried..

Semalam flash-flood di KL akibat hujan lebat. Secara spesifiknya menghala ke selatan. My friend updated he FB, rasanya 3-4 jam jugak dia struck on the road. Some sampai rumah dah midnight. Those yang berkeluarga, yang anak-anak dah sampai rumah atau di nursery, alhamdulillah. Walaupun mungkin panjang muncung merajuk ambik lambat, mereka selamat di rumah/tadika.Within compound of safety, InsyaAllah.

Yang dijemput ibubapa macamana? Menunggu di pagar sekolah sampai tengahmalam kah? Guard sekolah ambil kesah kah? Ada guru berbaik hati temankan mereka kah? MasyaAllah. Memikirkan hal itu saja dah menyesakkan! Makan kah? Minum kah? Kesian sangat-sangat.

Alhamdulillah semalam kami ambik route lain balik rumah. The other route yang kami occasionally use memang congested. Jam 6.30 langit gelap macam dah hampir pukul 8.00 malam. Sampai kawasan taska sekitar 6.45 petang. Hujan lebat. Sebak teringatkan Iman yang sekolah sesi petang. Sekolah habis 6.30 petang. Basahkah dia? Masih di sekolahkah? Sedang berjalan pulang dengan kawan-kawankah dalam hujan lebat? Lega bila disambut dengan senyum simpul. Dah siap mandi. Cuma kasut sekolah basah. Syukur. Kakak dah sampai dari sekolah agama jam 5.45 petang. Adam dah siap sedia nak balik.

Itu saya. Bayangkan perasaan ibubapa yang tersangkut di jalan hingga tengahmalam dengan anak-anak yang menunggu di pagar sekolah? Dengan tiada henfon untuk dihubungi? Ya Allah, lindungilah anak-anak itu semua!

Kepada cikgu/guard yang berbaik hati mengawal dan menyelia anak-anak semalam, terima kasih tak terhingga. Saya pasti ada yang berhati mulia. Kepada Nor, pengasuh taska anak-anak saya, terima kasih juga kerana tak kira hujan tak kira panas tetap akan pastikan anak-anak asuhan selamat pergi sekolah dan kembali ke taska.

No comments: